Blog

Hatósági ellenőrzés – Mit ellenőriz a katasztrófavédelem?

Amikor kezünkbe veszünk egy átfogó tűzvédelmi ellenőrzésről egy végzést, azt látjuk, hogy az ellenőrizendő tűzvédelmi dokumentumok száma 10-20 db között mozog és nagy részben az OTSZ 18. melléklete szerinti létesítményi üzemeltetési dokumentációkat érint.

Az első és legfontosabb lépés, hogy áttekintsük pontról-pontra a végzésben leírtakat, meggyőződjünk róla, hogy rendelkezünk-e a bemutatandó összes dokumentációval: legyen az üzemeltetői ellenőrzés vagy időszakos felülvizsgálat.

Sokszor azt gondoljuk, ha rendelkezésre áll az adott felülvizsgálati dokumentáció, rendben is vagyunk, pedig sok a buktató.

A katasztrófavédelem a dokumentációk meglétén túl, azok tartalmi- formai követelményeit, jogosultsági kérdéseket és a tűzvédelmi berendezések állapotát is ellenőrzi  –  a tűzvédelmi szabálytalanságok pedig komoly bírságokkal járhatnak.

Egy felülvizsgálat arra hivatott, hogy információt szolgáltasson a létesítmény fenntartóknak és üzemeltetőknek, hogy a tűzvédelmi berendezés megfelelően működik-e, ellátja-e tűzvédelmi rendeltetését és szükséges-e valamilyen javítási intézkedés.

Egy felülvizsgálat tehát akkor felülvizsgálat, ha van eredménye. Sajnos tűzvédelmi szempontból nem elégséges egy olyan dokumentum, ami csupán rögzíti a felülvizsgálat tényét, hogy megtörtént és a tűzvédelmi berendezések üzemképességére vonatkozó megállításokat nem tartalmazza.

A legtöbb tűzvédelmi felülvizsgálat jogosultságokhoz, tűzvédelmi szakvizsgákhoz kötött tevékenység, így kiemelten fontos szem előtt tartani, hogy az épületünkben az adott felülvizsgáló személy rendelkezzen a megfelelő és érvényes tűzvédelmi szakvizsgával – mert a tűzvédelmi szakvizsga bizonyítvány számokat a felülvizsgálati dokumentációkon szerepeltetni kell.

A felülvizsgálati dokumentációk következő buktatója, hogy lejárt tűzvédelmi szakvizsgával vagy épp nem jogosult személy végzett el egy-egy felülvizsgálatot. Szerencsénkre a tűzvédelmi szakvizsga köteles tűzvédelmi felülvizsgálati és karbantartási tevékenységek a 45/2011 (XII.7.) BM rendelet alapján könnyen leellenőrizhetők.  A rendeletben még a szakvizsga bizonyítványok számozásának magyarázatával is találkozhatunk, ami megkönnyíti a szakvizsga érvényességi idejének leellenőrzését, hiszen a bizonyítvány számában az évszám a szakvizsga megszerzésének ideje. A tűzvédelmi szakvizsgák pedig öt évig érvényesek.

A legköltségesebb dokumentációs buktató a hatósági ellenőrzéskor az az, amikor a felülvizsgálati dokumentum javítási, intézkedési feladatokat tartalmaz, azonban azok nem kerültek elvégzésre, mert elkerülte a figyelmünket.

Fontos látni, hogy a hatósági ellenőrzés előtt az üzemeltetési dokumentációk átnézése egy tűzvédelmi szakember szemével mennyire fontos. Ez a bírság megelőzés és a biztonságos épületüzemeltetés egyik alappillére.

Tűzvédelmi szabályzat – Miért fontos üzemeltetési szempontból?

Okozhat-e üzemeltetési többletköltségeket egy nem megfelelő tűzvédelmi szabályzat? A válasz igen.

Sajnos többször azt tapasztalom, hogy a tűzvédelmi jogszabály módosítások nehezen ültetődnek át a napi gyakorlatba. Többször láttam már tűzvédelmi bejárások alkalmával, új helyiségben tűzoltó készülék kiosztást pl. a helyiség tűzveszélyességi osztálya alapján – a tűzoltó készülékek forgalmazásával, karbantartásával foglalkozó szakcégtől.

Az új szabályozás – az oltóanyag egység alapú kiosztás – a tapasztalataim alapján valójában kedvezményeket ad a létesítmény fenntartóknak és üzemeltetőknek, kevesebb a kihelyezendő tűzoltó készülék száma – ami a fenntartási és felülvizsgálati költségeket tekintve nem elhanyagolható. Fontos, hogy bízzuk tűzvédelmi szakemberre a tűzoltó készülékek kiosztásának meghatározását.

Ha ránézünk az OTSZ 18. mellékletére, ami a tűzvédelmi eszközök, berendezések üzemeltetői ellenőrzéseivel és felülvizsgálataival foglalkozik, látható, hogy a tavalyi évhez képest tartalmaz ellenőrzési ciklusbeli változásokat: a biztonsági világítás havi üzemeltetői ellenőrzési követelménye negyedévesre módosult, míg a tűzjelző rendszereket már nem szükséges üzemeltetési ellenőrzés keretein belül ellenőrizni havonta. A periódus idők változásának nyomon követésével, a tűzvédelmi szabályzatba való átültetésével, a tűzvédelmi szabályzat módosításával szintén üzemeltetői költségek spórolhatók meg.

Összességében elmondható, hogy a tűzvédelmi szabályzat azon túl, hogy felelősségi- és hatásköröket tartalmaz, az épületben folyó tevékenységek- és helyiségek tűzvédelmi előírásait rögzíti, egy fontos szabályozó eszköz az épületüzemeltetés területéhez kapcsolódóan is.

Tűzvédelem skót módra

Tűzvédelmi szakemberként átlépve országunk határait már a reptéren pásztázom a tűzvédelmi berendezéseket, tűzvédelmi műszaki megoldásokat. Így történt ez Skóciában is, ahol rögtön figyelmes lettem a nálunk már megszokott porral oltók hiányára, helyette a kilenc literes vízzel oltó hordozható tűzoltó készülékek alkalmazására – egyből be is köszönt egy emlék egy angol biztosítói ellenőrzésemről, amikor a UK anyagvállalat képviselője szorgalmazta, hogy cseréljük le vízzel oltó készülékekre a meglévő porral oltóinkat. A különböző országok eltérő tűzvédelmi szabályozásainak harmonizációja nem mindig egyszerű feladat.

Amikor a kifutópálya körvonalazódott, egy lángoló repülőgép látványa fogadott – elsőre nem hat szívderítőleg, hogy valamilyen tüzes apokalipszisbe landolunk, persze szerencsére csak tűzoltók gyakorlatoztak.

Valamelyik belvárosi utcában az első pár lépés után a friss, zsenge turisták előtt szirénázó tűzoltó autók vonultak. Rácsodálkoztunk, mert ültek bennük tűzoltó ruhába beöltözött nők, bevetésre készen. Jó volt látni. Nemcsoda, hiszen Skóciában a II. Világháború óta lehetnek hivatalosan a tűzoltók nők is.

Edinburgh városának nagy tűzvédelmi múltja van, olyannyira, hogy az első hivatalos tűzoltóság itt alakult a világon. Azóta megsokszorozódtak a tűzoltóságot száma, a városban 32 tűzoltóság található (egész Skóciában pedig 356, ami kicsiny ország lévén bőven túlszárnyalja a hazai számokat).

Útitársam az „Egyet kiválasztatsz és azt az egyet megnézzük” demokratikus útmutatásával a régi „Central Fire Station” több mint száz éves pazar épülete lett az úticélunk, ami az első tűzoltóság alapítójának emléktáblájával díszeleg. Néhány éve megvette az Egyetem és ma már különbféle művészetek lakhelyéül szolgál a „The Fire Station” – tanszék.

Feltűnt, hogy sehol egy föld feletti csinos kis tűzcsap, gondoltam túl régi a város, túl sziklás, túl kemény a talaj, node rossz helyen kerestem. Ott bújkálnak a föld alatt.

Különös tűzvédelmi esszenciája volt utunknak, hogy rábukkantunk szintén az 1800-as évek beli, a majdnem 200 éves, első hivatalos tűzoltó vízforrásra is. Nem egy híres-hirhedt turista látványosság, mi azért megszeretgettük kicsit és megemlékeztünk erre a kútra, ami sok házat mentett meg itt a környéken, hogy ma itt megcsodálhassuk.

Honnan ez a több száz évre visszanyúló gondosság?

Edinburgh történelmében több tűzeset is volt, azonban egy 5 napig tartó „The Great Fire”-ként emlegetett tűzvész átírta a tűzvédelemhez való viszonyokat. 400 lakás vált a tűz martalékává 1824-ben.